STADION S-11 Typ 552
Něco co vypadalo jako jízdní kolo, ale mělo to
navíc motor se nezývalo kozí dech alias Staďák. Historie mopedu STADION začala
okolo roku 1957 v závodu RAKOVNÍK, kde přišly na svět první prototypy s
německými motory FICHTEL SACHS s odpruženou zadní vidlicí a s koly o rozměru 26 palců. Těchto prvních
mopedů bylo vyrobeno jen pár kusů. Doba si však přála vlastní motory, a tak se
začaly vyrábět v národním podniku v Českých Budějovicích, kde se pak výroba
rozšířila i o motory pro Jawetku, která zdědila od STADIONU většinu dílů (píst,
klikový mechanismus, spojku, převodovku, setrvačníkové magneto, boční kryty
motoru, kola s brzdami, řadicí mechanizmus na řidítkách, přední pérování).
STADION byl jednoduchý moped postavený na trubkovém rámu s přední vidlicí,
která měla od roku 1958 v první sérii starší provedení předních tlumičů, s nimž
se vyrobilo jen menší sérii. Po starší přední vidlici přišla inovovaná verze,
kterou zdědila i JAWETA Standart. Nová teleskopická vidlice byla opatřená
dvojicí vinutých pružin doplněných o boční raménka svírajících přední kolo.
Raménka se opírala o vinuté pružiny, ve kterých byly vloženy gumové válečky
sloužící k zmírnění dorazu ramének. Zadní vidlice byla neodpružená a jediné co
tlumilo zadní část bylo sedlo s jednou vinutou pružinu. Vše poháněl dvoutaktní
motor se šikmým hliníkovým válcem spolu s hlavou opatřenou silemblokem pro
uchycení k rámu. Spojka tvořená dvěma lamelami byla ponořená v oleji a přímo
uchycená na klikovém ustrojí. Byla převáděna primárním převodem pomocí
ozubeného kola se šikmými zuby na převodovku. Převodovka se skládala ze dvou
převodových rychlostí a jednoho neutrálu a byla ovládána přímo na
první či druhý převodový ztupěn podle terénu.
Kola o rozměru 19 palců
měla na začátku hliníkové ráfky, které však byly po krátké době nahrazeny za
klasické ocelové. Vše napájelo malé setrvačníkové magneto o výkonu 18W, které
se skládalo ze dvou cívek. První byla menší a poháněla přední a zadní světlo a
klakson. Druhá větší cívka sloužila k zapalování a byla napojena na přerušovač,
který udával jiskru, jež vycházela přímo z kabelu od cívky ke svíčce. Další
užitečnou pomůckou byl dekompresor, který sloužil na zastavení motoru nebo k
ulehčení startu. Stadion se po celou dobu své výroby zdokonaloval, a tak např.
na prvních mopedech STADION nebylo držadlo na přenášení, další série měla dvě
držadla a poslední jen jedno. Dalším rozdílem byl boční stojánek (policajt),
který byl v roce 1959 nahrazen za dvouramenný stojánek, a pravý boční kryt
motoru vyrobený z tenkého hliníkového plechu, jenž byl ve stejném roce
vystřídán hliníkový odlitek. STADI ON se dodával ve zvláštním provedení s
kapotáží řidítek, ve které bylo umístěno světlo, rychloměr a přepínač světel s
tlačítkem bzučáku.
STADION S-11 se v roce 1965 prodával za 1.000 korun československých. V roce
1960 byl pak doplněn o svého modernějšího nástupce mladšího bratra S-22.